Przedsiębiorstwo, jego otoczenie i analiza
Mówiąc o przedsiębiorstwach i jego otoczeniu powinniśmy przede wszystkim wiedzieć czym jest samo przedsiębiorstwo i czym się różni od organizacji. Przedsiębiorstwo to podmiot nastawiony na zysk, a organizacja nie koniecznie musi być na to nastawiona.
Natomiast otoczenie przedsiębiorstw, to ogół czynników, które wpływają lub mogą wpłynąć w przyszłości na funkcjonowanie przedsiębiorstwa i można je podzielić na dwie grupy. Pierwszą grupą są czynniki zewnętrzne nazywane również otoczeniem bezpośrednim czy też dalszym. Do tej grupy zaliczymy przede wszystkim rynek czy też ogólne czynniki prawne oraz o warunki naturalne. Z otoczeniem zewnętrznym powiążemy również finanse, obroty na giełdzie czy system regulacji prawnej. Co do analizy otoczenia, to po prostu zaliczamy wszystkie czynniki, które są niezależne od danego przedsiębiorstwa. Tak więc ważne będą nowe technologie i ich wpływ na życie, zmiany w nauce i technice, procesy demograficzne, kursy walut, koniunktura czy też bezrobocie.
Do otoczenia wewnętrznego (można również mówić otoczenie pośrednie czy też bliższe) na pewno zaliczymy cele i misje przedsiębiorstwa, jego zasoby oraz zarządzanie nim. Do analizy otoczenia bliższego będą nam potrzebne takie elementy jak: klienci , dostawcy (np. stopień standaryzacji), odbiorcy (np. czy będzie popyt na dany towar) czy też konkurencja (np. zagrożenie ze strony innych przedsiębiorstw). Można powiedzieć, że do tej analizy potrzebne jest nam wszystko co jest w miarę zależne od przedsiębiorstwa.